Både leger og forskere sier CBD har få til ingen bivirkninger og er godt tolerert av de fleste. Allikevel kan noen få en reaksjon. Da har de som regel gått for fort frem. Når folk hører gode historier om andre som har starta med CBD olje, blir de ivrige og kjøper en flaske og heller innpå. Det er absolutt ikke lurt, for det er ikke sånn at alle får virkning ved de første dråpene.
Det anbefales alltid å starte lavt med et par dråper og øke gradvis annenhver dag, for på den måten kan du unngå bivirkninger. Får du hodepine eller diare` er det et tegn på for høy dose. Går du ned på dosen da vil dette gå over. CBD har små til ingen bivirkninger. Noen kan bli tørre i munnen, få økt appetitt, eller tretthet. CBD som inneholder THC kan gi litt tretthets følelse, og da er det viktig å lytte til kroppen. Ta deg en hvil, for det bare beviser at kroppen har starta på helbredelsesprosessen. Etter hvert går det over på dagtid, og du sover godt om natta.
Husk at det er viktig med ro og hvile når kroppen ikke har det bra, og når du har funnet riktig dosering vil du få større livskvalitet. Det tar rundt 4 uker for kroppen å venne seg til CBD, og for meg gikk det 6 uker før jeg fant riktig dosering. Siden jeg fulgte legens anbefaling om gradvis økning, unngikk jeg bivirkninger. Jeg har ingen bivirkninger den dag i dag, selv om jeg også bruker THC olje ved siden av CBD oljen.
Husk at flere ting kan spille inn om du får en allergisk reaksjon. Er plantematerialet av dårlig kvalitet når det høstes? Det sier seg sjøl, at om noen lager en olje av plantemateriale som inneholder muggsopp eller plantevernmidler blir ikke oljen god. Det er derfor det er viktig å velge en olje som er 100 % økologisk og har lab tester. At produktet er trygt og rent har stor betydning.
Når CBD ekstraktet blandes med andre oljer, fyllstoffer og ingredienser kan det være disse du får bivirkninger av. Har du allergi mot kokosnøtt kan du reagere på MCT olje, men det er heller sjeldent. Eller for å si det sånn er det heller en reaksjon, for du får ikke bivirkninger sånn som med farmasøytiske medisiner. CBD er helt trygt. Det finnes ikke tvil om at vanlige medisiner gir langt flere bivirkninger og også kan føre til andre sykdommer. I mange tilfeller er det medisinene som tar livet av folk, og ikke selve sykdommen.
Tar man for mye CBD kan man bli søvnig, men det er mer et symptom på for mye enn en bivirkning. Sånn er det også om vi overspiser mat. Det er derfor mange må ta seg en middagshvil. Får du hodepine eller andre symptomer kan det også være et tegn på at CBD oljen virker og har begynt å detoxe kroppen. Da tar du et opphold på to dager og prøver på nytt med lavere dose.
Husk at CBD også kan interagere med andre medisiner du tar. Har du ikke mulighet til å rådføre deg med legen din, er det lurt å spørre på apoteket. Farmasøytiske CBD medisiner, sånn som Epidyolex, har helt andre bivirkninger enn et CBD ekstrakt. Ved bruk av Sativex opplyses det om små til moderate bivirkninger, men farmasøytiske cannabis medisiner er også tilsatt andre stoffer som kan føre til bivirkninger.
Om vi sammenligner CBD olje med farmasøytiske medisiner, er det ikke tvil om hva som kommer best ut. Alle forskere er enige om at bivirkningene er minimale, og både de og rusopplysningen sier at CBD gir INGEN rus. Hvordan i all verden kan det gå som rusmiddel da? Det er helt uforståelig. Når CBD er godt tolerert av de fleste, med en god sikkerhetsprofil, og gir ingen rus eller avhengighet. Hvordan kan det være forbudt da? Jeg bare spør!!!!
Nå har Ronald og jeg hatt herlige dager med barnebarnet vårt, og jeg er så glad for at jeg fungerer såpass at vi har kunnet kose oss i sammen. Det er sprøtt å tenke på at vi har et barnebarn på 18 år. Denne gangen har hun farta mye rundt på egenhånd med venninna si, og det har faktisk vært avslappende å slippe å være barnevakt. Vi er stolte besteforeldre til en vakker jente, så vi gleder oss skikkelig til neste gang hun kommer på besøk.
Sommerferien er har starta for mange av dere, så jeg ønsker dere alle en fantastisk sommer der dere er. Nyt livet så mye som mulig. Det skal ihvertfall Ronald og jeg.

