I lang tid har vi kunnet lese i nyhetene om President Donald Trump, som «forlangte» å vinne Nobels fredspris, men heldigvis er ikke det noe han klarte å tvinge Nobel komiteen til. Det er noe de går nøye igjennom før de finner en verdig vinner, og jeg kan ikke akkurat si at Trump har skapt fred i denne verden etter han tiltrådte som President. Snarere tvert imot.
Maria Corina Machado, er virkelig en verdig vinner av Nobels fredspris. Lederen i Nobelkomiteen Jørgen Watne Frydnes sier: «Hun får fredsprisen for arbeidet for å fremme demokratiske rettigheter for folket i Venezuela og for kampen for en rettferdig og fredelig overgang fra diktatur til demokrati».
Jeg har ikke fulgt veldig mye med på Nobel priser tidligere, men i år er jeg imponert. At en kjempetøff dame som kjemper for landet sitt vinner Fredsprisen er fantastisk. Det som også fanga interessen min er Nobelprisen i medisin. Den går til tre dyktige forskere fra USA, Mary E. Brunkow, Fred Ramsdell og Shimon Sakaguchi. De har gjort en kjempeviktig oppdagelse ved å forske på immunforsvaret og hvordan kroppen har et selvkontrollsystem. T- cellene i kroppen balanserer immunforsvaret vårt, sånn at kroppen ikke går til angrep på seg sjøl, og ved å styre det kan faktisk kroppen helbrede seg sjøl. Er ikke det fantastisk?
Tenk hvor fint det hadde vært om legene kunne fortelle pasienten sin om hvordan kosthold, mosjon, søvn og mindre stress påvirker helsa. Ikke minst trivsel! Har ikke du det bra har ikke kroppen det bra. Da er det ikke alltid at farmasøytiske medisiner er løsningen, men det er den løsningen legene velger. Det er jo det de er opplært til, dessverre.
Jeg er 100% sikker på at mange hadde vært tilbake i jobb om de fikk rett hjelp, og jeg vil påstå at medisiner gjør mange sykere. I mange tilfeller er det viktig med medisiner, men jeg tror de aller fleste hadde kunnet finne andre løsninger som ikke skader kroppen. Dessverre er legene pålagt å skrive ut resepter, men hvorfor kan de ikke bli opplært til å bruke det som er naturlig også? Det finnes masse planter i naturen som kan hjelpe ved de fleste plager, og jeg tenker på alle oss som har stor helsegevinst av CBD olje og andre cannabis produkter. Burde det ikke være en selvfølge å bruke det som gir livskvalitet?
Folk i hele verden er overmedisinert og sliter med bivirkninger av medisiner, og det er ikke tvil om at det ender med mange dødsfall. Kanskje blir det større muligheter i fremtiden, nå som forskere har vunnet verdens største pris for arbeide sitt. Jeg gir ikke opp troa på medisinsk cannabis i fremtiden, for heldigvis finnes tøffe leger som går imot farmasøytindustrien og gir pasientene det som er best for de.
Endelig er det litt fremgang i Norge. Interesseorganisasjonen – Stopp Lidelsen, står på som aldri før, og jeg er glad for å kunne samarbeide med de for å spre informasjon om medisinsk cannabis. Det finnes masse informasjon på hjemmesiden deres, så gå gjerne inn og følg med på hva som skjer.
Det er på høy tid å la folk få bestemme over egen kropp og helse. Myndighetene advarer oss mot dårlig kosthold, alkohol og tobakk, men de lar oss allikevel bestemme hva vi dytter i kroppen som beviselig skader. Medisinsk cannabis skader ikke kroppen og har heller ikke ført til dødsfall, så det er ikke tvil om hva som er best for meg. Naturen har det vi trenger og har gjort det i alle årtier, så hvorfor skal vi dyttes på skadelige medisiner da? Det er bare ikke logisk.
Med tanke på at kroppen er en finurlig motor som kan helbrede seg sjøl, er det håp for mange. Denne kroppen sliter nok litt mer, men jeg har gjort alt jeg kan for å leve godt med sykdommen. Og der har jeg jammen lykkes. Ha en super helg og uke.

