Hei, alle sammen! Det har vært utrolig deilig å ha noen uker hvor jeg bare har tenkt på meg sjøl, men nå kjenner jeg på gleden ved å begynne å skrive litt igjen. Dessverre er ikke helsa mi like god som den var, for sykdommen fortsetter å utvikle seg. Jeg hadde vel egentlig en drøm om at helsa ville bli bedre, etter jeg starta med cannabis som medisin. Håpet var å reise meg fra rullestolen å bli som jeg var før jeg ble syk for ti og et halvt år siden. Sånn gikk det nok ikke.
Heldigvis lærte jeg å sette pris på livet, selv om jeg har begrensninger, og det har virkelig blitt en seier. Jeg holder fremdeles symptomene i sjakk med medisinsk cannabis. Men det er en utfordring å se kroppen forandre seg, og at jeg ikke orker like mye som før. Iveren etter å hjelpe andre har gått utover livskvaliteten min, så det er viktig å finne en ballanse.
Mye skjer i Norge nå, så jeg kan ikke gi opp kampen for å fremme medisinsk cannabis. Når farmasøytiske medisiner ikke hjelper, er det fantastisk at jeg har tilgang til CBD olje, THC olje og CBD smertekrem. Jeg tør ikke tenke på hvordan livet mitt hadde vært uten, og derfor ønsker jeg så inderlig at andre kan få samme mulighet som meg.
Det finnes ikke tvil om at Norge bryter menneskerettighetene ved å nekte syke mennesker en plante som kan gi bedre livskvalitet. I menneskerettighetene artikkel 25 står det: Alle har rett til en levestandard som sikrer deres helse og andre grunnleggende behov. (Altså, man skal ha trygghet i tilfelle av sykdom). Det står at Norge er blant landene i verden som er mest opptatt av å ivareta menneskerettighetene, men for meg stemmer ikke dette. Når CBD olje og cannabis er eneste mulighet til et verdig liv og det nektes, synes dere menneskerettighetene ivaretas da?
Cannabis planta er den opprinnelige behandlingen som er brukt i tusenvis av år, og er ikke alternativ behandling. Nå er det på høy tid at denne fantastiske planta kommer til sin rett. Alliansen for rettighetsorientert narkotikapolitikk (AROD), med Roar Mikalsen i spissen, går nå til EU- domstolen for å få frem det urimelige forbudet mot cannabis. Er ikke det supert?
Mental Helse Norge og flere andre pasientforeninger har inngått et samarbeid med Stopp Lidelsen, og sammen vil de prøve å få til en prøveordning med medisinsk cannabis. Det blir virkelig spennende å se hva som skjer fremover. Jeg har absolutt troen på at vi kan få til en forandring, så jeg kommer også til å stå på med å opplyse.
Nå er jeg som en liten jente på julaften og bare gleder meg enormt til morgendagen. Da reiser Ronald og jeg til Norge. Tenk at det har gått tre år siden jeg var i gamlelandet, og da skjønner dere sikkert at jeg lengter etter å møte familien igjen. Det blir stas å feire 17. Mai med det yngste barnebarnet, og det er helt sprøtt å tenke på at det eldste barnebarnet er russ i år. Herlighet som tiden flyr avgårde.
Tidligere har jeg brukt mange timer hver uke på å forberede og føre inn innlegg hver fredag, men det kommer jeg ikke til å fortsette med. Nå må jeg rett og slett følge kroppen og energibehovet, så derfor blir det ikke innlegg på en fast dag. Nå kommer jeg til å dele mer fra dagliglivet mitt også, og da blir det når jeg er opplagt til det. Kampen min fortsetter, men jeg må bare bli flinkere til å ta vare på meg sjøl.
Vi nyter sol og sommer her på øya, så det blir uvant med kalde dager i Norge. Uansett blir jeg varm i hjertet med tanke på familien som venter på oss. Åh, som jeg gleder meg! Følg med på bloggen fremover, og ha en strålende helg. I morgen sitter vi på flyplassen her på Tenerife, og da sier jeg: «Heia Norge, her kommer vi»!


